När det gäller länkar till sin webbplats, eller bakåtlänkar, kan det beskrivas som en av de viktigaste faktorerna för att uppnå ett högt betyg på Googles sökresultat för din webbplats. Off-Site eller Off-Page SEO-tekniker används ibland för att betona det faktum att bakåtlänksbyggande kan ske utan en webbplatss tillåtelse.
Vad innebär ”bakåtlänkar” mot en webbplats?
Bakåtlänksbyggande är processen att konstruera länkar som pekar tillbaka till en viss webbplats från andra webbsidor.
Vad är grejen med länkar?
Inom webbplatsbygge är en hyperlänk (eller länk) en term som används för att beskriva ett element som en fras, en URL eller en CTA (Call to Action). När du klickar på länken omdirigeras du till den angivna webbsidan, plattformen eller filen.
För att göra det lättare för användare att gå mellan olika webbplatser används hyperlänkar. Att länka till en annan webbplats eller ett annat dokument är så enkelt som att placera en elektronisk referens på en webbsida eller ett elektroniskt dokument och låta användaren klicka på den.
Förutom webbadresser, som anses vara ”rena” länkar, finns det också ”ankare”, som bara är länkar som pekar på ett annat innehåll, som text eller en bild. På grund av deras uppenbara inverkan på rankningen av webbplatser i sökresultaten är ankare viktiga för att utveckla bakåtlänkar.
Lista över länktyper
Vi kan se skillnaden mellan många typer av bakåtlänkar:
- Till exempel är Branglow.se och Brainglow exempel på ”varumärkes”-kopplingar.
- ”Länkkonstruktion viktig guide” är ett exempel på en länk för exakt matchande ankartext (EMA).
- Guiden till kvalitetslänkbyggande av Branglow.se, till exempel, är en blandning av varumärkes- och EMA-länkar.
- ”här” och ”https://brainglow.se/” är exempel på navigeringslänkar, medan ”http://” och ”https://brainglow.se/” är exempel på rena webbadresser.
Varför ska man satsa på SEO-länkar?
SEO-proceduren är starkt beroende av bakåtlänkar. De är en signal om att en viss webbplats betraktas och uppskattas av andra webbplatser och källor, och att det är värt att nämna.
Genom att använda dessa länkar berättar sökmotorrobotar att webbplatsen är en pålitlig informationskälla.
En sajts höga ranking i SERP:erna kan tillskrivas det faktum att andra sidor länkar till den och nämner den. Det är därför processen att bygga bakåtlänkar är så kritisk i SEO.
Är det möjligt att förklara hur SEO-bakåtlänkar är uppbyggda?
Ju fler högkvalitativa bakåtlänkar du får från välrenommerade källor, desto bättre meddelande får Google om att din webbplats är en pålitlig och pålitlig informationskälla. Som ett resultat växer dess inflytande, vilket har en direkt inverkan på rankingen.
Att se till att länkarna du producerar pekar på högt rankade sidor av hög kvalitet är avgörande för att skapa en framgångsrik bakåtlänk.
Vilka är de bästa ställena att få SEO-länkar?
Bakåtlänkar kan hittas på en mängd olika platser på Internet.
Ändå måste webbplatserna som länken placeras på vara aktuella och matcha bilden som du vill projicera för ditt företag. Att göra en lista över domäner som kan användas för utveckling av bakåtlänkar är ett bra sätt att påskynda saker och ting.
Överväg att diversifiera källorna vid det här laget, eftersom det är mer framgångsrikt att få anslutningar från flera domäner än att få 100 bakåtlänkar från bara en.
Hur många bakåtlänkar ska du bygga varje dag?
Det är ett undantag snarare än regel.
Men om du inte har många anslutande domäner är det bättre att vara konservativ. En idealisk bakåtlänksprofil bör ha så många länkar som pekar på den som möjligt, som alla bör verka naturliga för Google.
Därför är det idealiskt att utöka mängden SEO-bakåtlänkar gradvis, med början med ett litet antal länkar etablerade. Din webbplats kan bli straffad om antalet bakåtlänkar till den plötsligt ökar på ett onaturligt sätt.